Kamphundar till attack!

I Hallandsposten den 18:e maj kan man i en artikel läsa om hur två hundar (kamphundar) går till attack mot en stackars Golden Retriever tik, Frida helt utan anledning och igår den 17:e kunde man läsa om en annan kamphund som bet ihjäl en oskyldig stackars katt. Stackars, stackars djur!

Men..

Vad är en kamphund? Vilka hundar klassas som dessa? När man i sådana här artiklar skriver om hur kamphundar går till attack, följer ju konsekvenser som gör att allmänheten blir livrädda för allt vad dem tror är kamphundar. Jag tycker det är så himla fel, att dra alla "kamphundar" över en och samma kant! Jag är matte till Wilma, en snart 4 år gammal rottweiler/ pyreneé tik. Med andra ord, en mycket stor och kraftfull hund men även den mest kärleksfulla och älskvärda vän jag någonsin har haft. Bara för att hon är en stor, kraftfull, ja..Vissa tycker till och med att hon ser skräckinjagande ut så betyder inte detta att hon är en farlig kamphund!

En kamphund föds inte till att vara kamphund utan utvecklas till det, så i stort sett kan alla hundar göras till kamphundar. Det är upp till alla oss hundägare att ta hand om våra kära vänner så att ingen behöver fara illa ♥



Hittade ett par läsvärda kommentarer:


Kommentar: 18 maj, Smoo
"Ni kan verkligen inte dra alla "kamphundar" över ett streck. Allt beror på ägarna, genom att kalla dom för kamphundar gör ni att allmänheten bildar ett hat mot såna hundar.

Kommentar: 18 maj, Moses
"Ge mig en pudel så ska jag göra ett psykfall av den med"

Kommentarer

Kommentera här :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0